Een greep uit onze teksten

Het is vroeg in de ochtend en je hebt de overdracht gehad. De maagsonde van meneer Klaassen heeft de hele nacht probleemloos doorgelopen. De nachtdienst heeft de sondevoeding om 06:00 uur stopgezet en gaat om 07:15 uur naar huis.

Je pakt alle spullen bij elkaar om de medicatie aan meneer Klaassen te gaan geven. Voordat je de medicatie gaat toedienen, wil je de maagsonde eerst even doorspoelen. Je zet een spuit met lauwwarm water op de sonde en zet lichte druk op het uiteinde van de spuit. Er gebeurt niets. Je probeert het nog een keer, maar tevergeefs. De sonde is verstopt… Dit is nu al de derde keer in twee weken!

Hoe kan dat toch? Wij vertellen het je in dit artikel en geven je een aantal handige tips om een verstopte maagsonde te voorkomen.


Een (chronische)depressie kan iedereen overkomen. Van jong tot oud. Als een zorgvrager last heeft van een depressie betekent dit dat hij of zij voor een langere periode last heeft van extreme somberheid. Deze extreme somberheid is er iedere dag. Mensen worden er mee wakker en gaan ermee naar bed. Iedere dag opnieuw. Bij een grote groep zorgvragers met een depressie wordt de depressie chronisch, ofwel: de depressie kan tot wel jaren aanhouden.

We hebben al gezegd dat veel mensen zwijgen over hun gevoelens, maar er is natuurlijk ook een grote groep zorgvragers met depressieve gevoelens die zichzelf niet kunnen verwoorden. Ook al zouden zij dit wel willen. Denk hierbij aan zorgvragers met een aandoening aan hun stembanden, ernstig zieke zorgvragers die te weinig energie hebben om te praten of zorgvragers met restverschijnselen van een herseninfarct. Om mensen met depressieve gevoelens te kunnen helpen, moet jij de signalen van een depressie kunnen herkennen.


Als een zorgvrager last heeft van depressieve gevoelens moet je dit uiterst serieus nemen. Als zorgprofessional speel je namelijk een grote rol in het beloop van deze aandoening. Maar hoe help je iemand met een depressie? Wij geven je vijf waardevolle en praktische tips:

  1. Zorg dat een zorgvrager een vast dag-en-nachtritme heeft.
  2. Beperk de hoeveelheid informatie die je geeft. Te veel informatie kan een zorgvrager met depressieve gevoelens overweldigen.
  3. Luister naar wat er tegen je wordt gezegd. Heeft een zorgvrager geen zin in een dagactiviteit? Respecteer dit dan. Loop op een later moment bij diegene langs voor een één-op-één momentje. Dit vinden mensen vaak prettiger.
  4. Zorg voor erkenning. Begrip kan wonderen verrichten.
  5. Geef je zorgvrager het gevoel dat hij of zij de regie over het leven in eigen handen heeft. Maak bijvoorbeeld samen een dagplanning en prioriteer de inbreng van de zorgvrager.

Op het moment dat de vinger van een zorgvrager tussen het bedhek komt te zitten wanneer je die naar beneden doet, zul je dit als zorgverlener direct merken. Er wordt namelijk à la minute een boodschap verzonden via een reflexboog in het ruggenmerg. Hierdoor ontstaat onmiddellijk een samentrekking van de spieren. In dit geval zal de zorgvrager zijn hand ongecontroleerd wegtrekken. Dit is een reflex om het lichaam te beschermen.

De reflex treedt zo snel op dat de boodschap de hersenen nog niet eens heeft kunnen bereiken om te bepalen of het wel of niet om pijn gaat. Zodra de boodschap is aangekomen in de hersenen, en het dus om pijn gaat, zal het ervoor zorgen dat de zorgvrager een onaangenaam gevoel voelt (lees: pijn). Het klinkt nu bijna alsof je rustig een kopje thee kunt gaan drinken voordat de daadwerkelijke pijnprikkel er is…

Waar kunnen wij mee helpen?

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

klanten beoordelen ons met een

20 klanten beoordelen ons met een 10.0

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Wij komen graag met je in contact. Heb je een vraag of ben je benieuwd hoe een online advertentiecampagne er voor jouw bedrijf uit kan komen te zien? Stuur ons een bericht of neem contact op via het onderstaande telefoonnummer.

Onze diensten

Bij Leads Op Maat werken wij aan direct én meetbaar resultaat. Dit zijn de diensten waar wij écht goed in zijn.

Wij mogen werken voor geweldige klanten

Logo Syndicaet

Over ons

Laura Kortekaas
"Samen met een team van gedreven en gespecialiseerde ZZP’ers zetten wij bij Leads Op Maat geweldige en winstgevende campagnes op voor onze klanten."

Laura Kortekaas
Mede-eigenaar Leads Op Maat

Wij zijn een jong en ambitieus online marketingbureau dat gespecialiseerd is in het opzetten en het winstgevend maken van online advertentiecampagnes.

Ondanks dat wij een klein bureau zijn, leveren we enorme resultaten. Deze resultaten kunnen we leveren door de oprechte interesse die wij als team delen in het laten groeien van bedrijven.

Via het formulier kan je gemakkelijk contact met ons opnemen. Wij reageren vaak dezelfde dag nog en altijd binnen 24 uur.


Lees meer over ons

Contact opnemen

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

Wat klanten van ons vinden

10.0
20 beoordelingen

Sascha de Vreeze

Uitgever Learning Solutions | Noordhoff Uitgevers
"Laura schrijft voor Noordhoff blogs over het verpleegkundig vak. Ze is professioneel, punctueel, pro-actief en creatief in haar werkzaamheden. Daarnaa"
Lees meer

Arif Ural

Eigenaar | Sedumdak-online.nl
"In de snelle wereld van de marketing waren wij met ons bedrijf binnen de duurzaamheid op zoek naar een professionele en meedenkende partner. Leads op "
Lees meer
Open WhatsApp
1
Heb je een vraag?
Stel je liever een vraag via WhatsApp? Voel je vrij dat hier te doen!