Deze bezoekers zijn op jouw website geweest en lijken geïnteresseerd te zijn in de producten of diensten die je aanbiedt. Misschien hebben ze nog een klein zetje in de goede richting nodig om toch tot een aankoop over te gaan. Door het toepassen van remarketing, geef je net dat zetje in de goede richting. Hier lees je wat remarketing precies is en hoe het werkt.
Wat is remarketing?
Misschien herken je het wel. Je bent een tijdje aan het scrollen op je telefoon en een product krijgt je aandacht. Na even op de site te hebben rondgekeken, bedenk je je dat je die nieuwe sportschoenen of die opvouwbare waterfles (ja, die bestaat echt) toch eigenlijk niet echt nodig hebt. Je sluit de website af en gaat verder met je dagelijkse bezigheden. Twee weken later betrap je jezelf erop dat je toch op die nieuwe sportschoenen, met de opvouwbare waterfles in je handen, door de sportschool loopt. Hoe kan dit toch? Dit is hoogstwaarschijnlijk het resultaat van remarketing. Maar wat is remarketing dan precies?
Remarketing is een online methode binnen de marketingwereld om jouw product of dienst opnieuw onder de aandacht te brengen bij gebruikers die jouw website al eens eerder hebben bezocht. Zo kan je deze methode bijvoorbeeld toepassen via Google Ads. Ook op social media kanalen, zoals Facebook en LinkedIn, is het inzetten van remarketing mogelijk. Wanneer gebruikers jouw website hebben bezocht, komt jouw advertentie opnieuw in beeld wanneer zij door hun tijdlijn scrollen, andere websites bezoeken of apps gebruiken.
Hoe werkt remarketing
Je weet nu wat remarketing is en dat het op de grote kanalen kan worden ingezet (denk aan Google Ads, LinkedIn, Facebook en Instagram). Het is belangrijk om te begrijpen hoe remarketing werkt omdat je deze methode dan succesvoller kan inzetten. Bij remarketing werkt het zo dat een websitebezoeker na het accepteren van de cookies, een bepaalde periode (online) gevolgd kan worden. Jouw advertentie zal vervolgens gedurende die periode op andere websites of op de tijdlijn van deze bezoeker in beeld komen.
Bij het inzetten van remarketing via Google Ads, zal de advertentie worden getoond wanneer de eerdere bezoeker gebruik maakt van de zoekfunctie van Google of op partner sites van Google. Naast de periode dat je de remarketing campagne wilt laten lopen, kan je ook instellen hoe vaak je wilt dat de advertentie aan gebruikers wordt getoond. Tot slot zou je kunnen selecteren bij wat voor soort websites je wilt dat de advertentie in beeld komt. Het is natuurlijk effectiever om je remarketing campagne voor sportschoenen in beeld te laten komen op een website die zich richt op een gezonde levensstijl dan op een website over hypotheken.
Bij Facebook remarketing werkt het zo dat je jouw campagne op een specifieke doelgroep kan richten. Je richt je dan naast het eerdere bezoek ook nog specifieker op bijvoorbeeld een bepaalde leeftijdsgroep, geslacht of interessegroep. Wanneer een bezoeker van jouw website tot jouw geselecteerde doelgroep behoort, zal jouw advertentie in beeld komen bij het gebruik van Facebook. In de wetenschap dat bijna driekwart van de Facebook-gebruikers dagelijks op Facebook inlogt, zal jouw advertentie dus vaak genoeg in beeld komen.
Remarketing uitbesteden
Heb je hulp nodig bij het opzetten of beheren van jouw Facebook of Google Ads Remarketing advertentiecampagne? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.