In het kort is leadgeneratie het in contact komen met potentiële klanten, met het doel deze te converteren tot leads. Vrijwel ieder bedrijf houdt zich bezig met leadgeneratie en er zijn verschillende manieren om dit in te zetten. In deze blog vertellen we je hier graag meer over!
Online leadgeneratie
Zoals eerder gezegd, zijn er verschillende manieren om online leads te generen. De meeste bedrijven hanteren meer dan één strategie voor het genereren van leads, om de kansen te spreiden en niet van één strategie afhankelijk te zijn. Leads generen kan zowel online als offline. Bij offline leadgeneratie kun je bijvoorbeeld denken aan telefonische acquisitie of het adverteren in dagbladen.
Bij Leads Op Maat richten wij ons op online leadgeneratie. Middelen die je hiervoor kunt inzetten zijn bijvoorbeeld Google Ads, Facebook Advertising, Search Engine Optimization (SEO) en LinkedIn Advertising. Bij een complete leadgeneratie campagne en/of -strategie worden vaak meer van eerdergenoemde middelen gecombineerd ingezet voor een optimaal resultaat.
B2B leadgeneratie
Met name voor business-to-business organisaties is het genereren van nieuwe leads belangrijk. Hier is leadgeneratie vaak onderdeel van zowel de sales- als de marketingactiviteiten. Een populair middel voor B2B leadgeneratie vanuit een online marketingperspectief is bijvoorbeeld het ontwikkelen en aanbieden van whitepapers.
Vanuit je vakgebied ontwikkel je een whitepaper die je onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Dit kan onder andere door middel van Google Ads, display advertising, je nieuwsbrief en op LinkedIn. De bezoeker kan, in ruil voor het achterlaten van zijn/haar contactgegevens, gratis de whitepaper downloaden. Op deze manier bouw je een mooie database op zodat je hierna vervolg strategieën in kunt zetten om contact te leggen met deze leads en ze om te zetten tot een klant!
Klanten genereren met online leadgeneratie
Om leads aan je te binden, kan je gebruik maken van diverse soorten marketingtechnieken. Je wilt immers dat de bezoeker van jouw website een bepaalde actie onderneemt. Als jouw bedrijf dit nu niet doet, heb je mogelijk inkomsten misgelopen over de jaren heen.
Een veel toegepaste techniek is het principe van wederkerigheid. Wanneer een onderneming iets voor een potentiële klant doet, zoals een gratis E-book weggeven, zijn deze potentiële klanten sneller geneigd hier iets voor terug te doen zoals het opgeven van hun e-mailadres. Er zijn talloze vormen van online leadgeneratie die toegepast kunnen worden. Echter komt iedere vorm van online leadgeneratie op hetzelfde neer. Het doel is namelijk om (persoonlijke) gegevens van de doelgroep te verkrijgen om in contact te komen en in contact te blijven.
Online leadgeneratie uitbesteden
Heb je hulp nodig bij het opzetten van een online leadgeneratie strategie en ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Dit is onze specialiteit! Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.