Wat is Google Voice Search en hoe werkt het?
De vele technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren maken ons leven op verschillende vlakken een stuk gemakkelijker. Zo kunnen we bijvoorbeeld met spraakopdrachten onze telefoon iemand laten bellen. Spraakopdrachten zijn gemakkelijker en sneller waardoor het gebruik ervan toeneemt. Steeds meer telefoons, computers en andere apparaten hebben een spraakassistent. De zoekmachine Google kan zoeken middels spraakopdrachten. Hier lees je wat Google Voice Search is en hoe het werkt.
Wat is Google Voice Search
Met het toenemende gebruik van gesproken opdrachten kon de grootste zoekmachine ter wereld natuurlijk niet achterblijven. Google Voice Search is een dienst van Google waarbij, zoals de naam al doet vermoeden, gebruik wordt gemaakt van gesproken zoekopdrachten. Het gaat hierbij dus om zoekopdrachten die je op je telefoon, computer of een ander apparaat met Google Home Assistant kunt inspreken.
Hoe werkt Google Voice Search
Google Voice Search maakt het dus mogelijk om zoekopdrachten in te spreken én beantwoord te krijgen. De afgelopen jaren vinden steeds meer zoekopdrachten plaats middels Voice Search. Gesproken zoekopdrachten kennen enkele belangrijke verschillen met getypte zoekopdrachten en de manier waarop Google de zoekresultaten aan gebruikers toont. Als adverteerder is het daarom belangrijk om met deze verschillen rekening te houden.
Het beloningssysteem van Google bepaalt welke websites als eerste worden getoond aan zoekers. Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website goed werkt op mobiele apparaten. Veel gesproken zoekopdrachten worden namelijk via een mobiele telefoon of tablet gedaan. Daarnaast is het van belang om ervoor te zorgen dat je website over een goede snelheid beschikt. Verder is het belangrijk om je zoektermen aan te passen op de consument. Dit doe je door de tekst op jouw website aan te passen naar de verschillende beweegredenen die gebruikers hebben voor hun zoekopdracht.
Een belangrijke beweegreden is ten eerste het verkrijgen van informatie. Stel je krijgt midden op de snelweg een lekke band. Bij Google zal je dan de zoekopdracht inspreken: “hoelang kan ik op de snelweg rijden met een lekke band?”. Google zal waarschijnlijk antwoorden dat je zo snel mogelijk de weg af moet. Dat leidt tot een tweede belangrijke beweegreden voor een gesproken zoekopdracht: locatie afhankelijke informatie verkrijgen. Je zal in dit geval naar een autogarage in de buurt vragen. Als adverteerder is het belangrijk om je bedrijf in te schrijven bij Google Mijn Bedrijf. Daarmee zorg je voor een grotere kans dat gebruikers met dit soort zoekopdrachten bij jouw website uitkomen.
Wanneer die garage nog wel erg ver weg blijkt te zijn, besluit je het wiel zelf te gaan verwisselen. Je hebt dit nooit eerder gedaan en vraagt daarom met Voice Search hoe dit moet. Zo’n soort vraag is een derde belangrijke beweegreden voor gesproken zoekopdrachten: hulp bij het uitvoeren van een handeling. Een laatste belangrijke beweegreden betreft het willen doen van een aankoop. Stel je hebt die autoband vervangen, maar bent hierdoor te laat thuis om nog boodschappen te doen. Dan kan je Voice Search mooi gebruiken om een restaurant te vinden dat op dat tijdstip nog een pizza bij je kan bezorgen.
Het is als adverteerder dus belangrijk om je te verplaatsen in de manier waarop gebruikers hun vragen zullen stellen. Door de tekst op jouw website hierop aan te passen, zorg je ervoor dat Google jouw website aan gebruikers zal tonen.
Voice Search uitbesteden?
Heb je hulp nodig op het gebied van Voice Search? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.