Wat is Google Shopping en hoe werkt het?
Tegenwoordig is Google niet meer weg te denken uit het leven van mensen. Werkelijk de meest onzinnige vragen worden gegoogeld en intussen worden de functionaliteiten steeds beter. Je googelt een bepaald product, krijgt potentiële verkopers in beeld en laat je vervolgens door Google Maps met de snelste route navigeren naar de winkel die het product verkoopt. Gaat de winkel bijna sluiten? Geen zorgen, Google vertelt het je allemaal. Zo ook bij welke online webshops je bepaalde producten kan kopen. Hiervoor kan je gebruik maken van Shopping van Google. Hier lees je wat Google Shopping is en hoe het werkt.
Wat is Google Shopping
Google Shopping is het online platform van Google waar webshops kunnen adverteren. Het wordt gedraaid door het platform Google Ads en het platform Google Merchant Center. De advertenties zijn voorzien van foto’s, prijzen en overige productkenmerken in plaats van enkel en alleen een advertentietekst. Google Shopping is daarmee een aantrekkelijke manier van online adverteren. Zo’n 50% van de online aankopen blijkt namelijk tot stand te komen door het zien van een afbeelding van het product. Het tonen van de prijs zorgt er daarbij voor dat je ook daadwerkelijk potentiële klanten naar je webshop toetrekt. Iemand met een budget van €20 zal dan niet naar jouw website doorklikken als jouw product voor €100 wordt aangeboden. De kosten voor adverteerders worden berekend op basis van het aantal klikken, zo heb je geen onnodige advertentiekosten.
Hoe werkt Google Shopping
Google Shopping toont dus op een aantrekkelijke manier de producten van verschillende webshops. Anders dan bij Google Ads adverteer je binnen Shopping niet op bepaalde zoekwoorden. Hoe werkt dat dan bij Shopping?
Bij het instellen van je Shopping Ads voeg je de producten toe die je wil aanbieden. Daarbij maak je gebruik van zogenaamde feeds om belangrijke gegevens over je producten aan Google door te geven. Met het doorgeven van die informatie kunnen potentiële klanten jouw product beter vinden wanneer zij die filters toepassen. Bovendien zullen gebruikers die middels Shopping bij jouw product terecht komen minder de neiging hebben om nog verder te zoeken naar andere aanbieders. Shopping werkt namelijk zo dat het een overzicht van verschillende aanbieders toont. Hierdoor heeft de consument het idee dat hij al verschillende aanbieders heeft kunnen vergelijken. Het is dan natuurlijk wel belangrijk om je je voldoende van je concurrent te onderscheiden. Dit doe je door bijvoorbeeld gebruik te maken van kwalitatieve foto’s, het tonen van de juiste prijzen en het zo optimaal mogelijk weergeven van de productgegevens.
Tot slot blijft het zoals altijd belangrijk om er voor te zorgen dat de informatie over je product up to date blijft. Waar nodig werk je je Shopping feed gaandeweg bij. Zo blijf je ervoor zorgen dat jouw product alleen wordt getoond aan potentiële klanten en voorkom je onnodige advertentiekosten.
Shopping uitbesteden?
Heb je hulp nodig op het gebied van Google Shopping? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.