Wat is conversie optimalisatie en hoe begin je ermee?
Je hebt jezelf er vast weleens op betrapt. Dat je een bevestigingsmail van een bestelling binnenkreeg voor een product waarvan je drie minuten eerder nog niet van plan was om het te kopen. Een advertentie heeft jouw aandacht weten te trekken en een paar klikken later was de bestelling geplaatst en het saldo van je rekening een stukje lager. Anderzijds zal je ook de advertentie van een andere aanbieder van een soortgelijk product hebben aangeklikt, maar uiteindelijk geen aankoop hebben gedaan. De website waar jij je aankoop wel hebt gedaan, is er hoogstwaarschijnlijk een die conversie optimalisatie heeft toegepast. Maar wat is conversie optimalisatie dan precies en hoe begin je ermee? Je leest het hieronder.
Wat is conversie optimalisatie?
Hoe komt het nu dat je bij de ene website, nog voor je het goed en wel door hebt, een product aanschaft, waar je bij de ander de website verlaat zonder een aankoop te doen? Het al dan niet aanwezig zijn van bepaalde belemmerende factoren (obstakels) op een website is hierop van invloed. Deze obstakels kunnen uiteenlopen van een niet goed werkende website tot aan te hoge leveringskosten. Door het toepassen van conversie optimalisatie zorg je er als het ware voor dat de obstakels om tot een aankoop over te gaan, worden weggenomen. Hierdoor zullen websitebezoekers sneller overgaan tot een aankoop waardoor je jouw conversies optimaliseert.
Hoe nu verder?
Je weet nu wat conversie optimalisatie is en dat je hierbij bepaalde obstakels moet gaan wegnemen. Maar waar nu te beginnen? Het is belangrijk om je eerst te richten op de obstakels die het meest op de voorgrond staan. Stel, je bent een restaurant eigenaar en trekt te weinig bezoekers. Je weet dat dit te maken heeft met de vervallen staat van het pand. Dan kun je je tijd en energie wel gaan stoppen in het verbeteren van de menukaart, maar daarmee is de voornaamste reden dat gasten wegblijven nog niet opgelost. Je dient dus eerst de meest primaire obstakels te verhelpen.
Je vraagt je nu misschien af welke obstakels de primaire obstakels zijn en welke obstakels je binnen de conversie optimalisatie het beste kan gaan verhelpen. De volgende tips om de conversie optimalisatie aan te pakken, zullen je hierbij helpen.
Allereerst is het van belang om de unieke waardepropositie van jouw bedrijf te bepalen. Dit doe je door je doelgroep en concurrentie in kaart te brengen. Met die informatie kan je inspelen op de behoeften van jouw doelgroep en je onderscheiden van je concurrent.
Vervolgens is het belangrijk om technische obstakels weg te nemen. Een website bezoeker haakt simpelweg af als de technologie niet goed werkt. Hierna pak je binnen het proces van de conversie optimalisatie de functionele obstakels aan. Hierbij kan je denken aan een niet goedwerkende zoekfunctie of beperkte mogelijkheden rondom het bestel- en betaalproces.
Na het verhelpen van de functionele obstakels kan je je gaan focussen op het verhelpen van obstakels rondom de gebruiksvriendelijkheid. Hoe gemakkelijker een website te gebruiken is, hoe eerder een bezoeker in het bestelproces zal belanden en hoe minder tijd er ontstaat om toch nog van gedachten te veranderen!
Tot slot is het binnen de conversie optimalisatie van belang om emotionele obstakels te verhelpen. Denk hierbij aan transparantie en duidelijkheid over de voorwaarden, betaalmogelijkheden, verzendtijden en verzendkosten. Door hier duidelijkheid en transparantie over te geven, voorkom je namelijk dat er twijfels over de betrouwbaarheid van je website ontstaan. Want dat zou toch zonde zijn van de inspanningen die je in het conversie optimalisatie proces hebt gedaan om de andere obstakels te verhelpen!
Conversie optimalisatie uitbesteden?
Heb je hulp nodig op het gebied van conversie optimalisatie? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.