Waar bevindt mijn doelgroep zich online? Drie tips om je online doelgroep in kaart te brengen
Waar men vroeger betaalde voor het beste advertentieplekje in de krant, kunnen we ons tegenwoordig veel specifieker op onze online doelgroep richten. Hiervoor is het wel van belang om in kaart te brengen wie jouw online doelgroep is. Met die kennis ben je in staat om jouw campagnes specifieker af te stemmen op jouw doelgroep. Voor het succes van jouw campagne is het daarom belangrijk om jezelf de volgende vraag te stellen: waar is mijn doelgroep online te vinden?
Hier lees je drie belangrijke tips om zo goed mogelijk antwoord te geven op deze vraag en daarmee jouw online doelgroep in kaart te brengen.
Tip 1: Check out the competition
Waar een markt is, is een concurrent en er is niks mis met het bekijken van jouw concurrentie en de manier waarop zij online hun doelgroep benaderen. Op het platform waar zij de meeste interactie met klanten hebben, zal jij waarschijnlijk ook het meeste succes hebben. Daarbij kan je door het bekijken van je concurrentie, bepalen hoe jij je van hen kan gaan onderscheiden. Met tools als Moz Link Explorer en Majestic SEO kan je de sterke en zwakke kanten van jouw concurrent analyseren en daar zelf handig op inspelen.
Tip 2: Wie is mijn klant?
Terwijl je de concurrent aan het bekijken was, heb je waarschijnlijk al een glimp kunnen opvangen van jouw potentiële klanten. Het is nu belangrijk om verder te specificeren wie jouw potentiële klant precies is. Dit levert belangrijke informatie op over waar jouw doelgroep zich online bevindt. De jongere doelgroep is eerder op platforms als Instagram en Snapchat te vinden, terwijl je de oudere doelgroep beter op LinkedIn en Facebook kan bereiken. Binnen jouw doelgroep zijn er verder verschillende subdoelgroepen te maken. Het is hierbij helpend om een “persona” te ontwikkelen: een persoonsomschrijving van een vertegenwoordiging van jouw doelgroep. Zo hou je beter het overzicht en kan je je tijdens het schrijven van content beter richten op jouw doelgroep. Denk er maar eens over na wat makkelijker is: jouw advertentie schrijven aan de doelgroep “mannen tussen de 20 en 35 jaar met een sportieve achtergrond en een drukke baan” of op “Karel, 29 jaar, werkt vaak meer dan 40 uur in de week maar probeert nog altijd drie keer in de week naar de sportschool te gaan”?
Tip 3: Gebruik de statistieken
Nu je hebt bepaald op welke “Karels” je jouw campagne zal richten, kan je overgaan tot het analyseren van beschikbare statistieken. Hiermee verzamel je belangrijke informatie over het gedrag van jouw online doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld met de tool Keyword Planner van Google achterhalen welke zoekwoorden door jouw online doelgroep worden gebruikt. Verder kan je met behulp van Google Analytics informatie verzamelen over de interesses, demografische gegevens en het online gedrag van jouw doelgroep. Daarnaast kan je met de statistieken van Facebook zien wat de betrokkenheid van Facebook gebruikers is op verschillende posts van jou. Al met al zal je met behulp van deze statistieken jouw online doelgroep nog beter in kaart kunnen brengen.
Met bovenstaande tips kan je nu aan de slag gaan. Last but not least nog een laatste tip: onderschat niet het belang van het in kaart brengen van jouw online doelgroep bij de start van het opzetten van je campagne. Met die informatie kan je namelijk veel gerichter adverteren waardoor je jezelf een hoop tijd, geld en energie bespaart.
Google Ads adverteren uitbesteden
Heb je hulp nodig bij het opzetten of beheren van jouw Google Ads advertentiecampagne? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.