Organische Google Shopping resultaten
Sinds 2012 kunnen webshops gebruikmaken van Google Shopping advertenties om producten te promoten. Wanneer Google-gebruikers op een bepaald product op de startpagina van Google zoeken, komen boven (of naast) de tekstadvertenties deze shopping resultaten in beeld. Google-gebruikers kunnen tevens naar het aparte tabblad ‘Google Shopping’ gaan om enkel en alleen deze shopping resultaten in beeld te krijgen. In april van dit jaar maakte Google bekend het mogelijk te gaan maken voor webshops om producten gratis te tonen in het Google Shopping tabblad. In eerste instantie alleen nog in Amerika, maar inmiddels is de mogelijkheid tot gratis/organische resultaten in Google Shopping ook in Nederland ingevoerd.
Gratis Google Shopping resultaten: klopt dat wel?
Gratis? Dat klinkt natuurlijk erg aantrekkelijk. Toch roept het ook vragen op. Want voor niets gaat de zon op. Dus waarom biedt Google deze dienst dan gratis aan? Schuilt er een addertje onder het gras? Het antwoord is nee. De reden dat Google Shopping is uitgebreid met gratis/organische resultaten, heeft met de eeuwenoude strategie te maken om op die manier meer klanten te trekken. In Google Shopping kunnen Google-gebruikers producten van verschillende webshops al bekijken. Om het gebruik hiervan te stimuleren, heeft Google voldoende webshops nodig die hun producten hier tonen. Google moet daarom webshops, die hun producten mogelijk al via andere e-commerce sites aanbieden, naar zich toe weten te trekken. En hoe doe je dat beter dan door je diensten gratis aan te bieden?
De voorwaarden die Google wél stelt
Webshops kunnen hun producten dus sinds kort ook in Nederland in de organische Google Shopping resultaten aan consumenten tonen. Deze Google Shopping vertoningen zijn dan wel gratis, maar dat betekent niet dat Google geen voorwaarden stelt. Voordat webshops hun producten gratis in Google Shopping kunnen tonen, moeten zij een Google Merchant account aanmaken en zijn zij verplicht om bepaalde kenmerken over hun producten in te voeren. Het gaat hierbij met name om algemene productinformatie (ID, titel, beschrijving, link en afbeeldingslink), prijzen, product-ID’s: GTIN (Global Trade Item Number) of MPN (Manufacturer Part Number) en beschikbaarheid.
Na het aanleveren van bovenstaande informatie kunnen de ingevoerde producten tussen de organische Google Shopping resultaten worden getoond.
Waarom wil Google meer klanten trekken?
Je blijft misschien met de vraag zitten waarom de grootste zoekmachine ter wereld nóg meer klanten naar zich toe wil trekken. Wat levert Google dit op ten opzichte van de gratis Google Shopping resultaten die ze webshops bieden? Het antwoord op deze vraag zit hem in een samenspel van verschillende factoren. Google wil, zoals gezegd, met het invoeren van gratis Google Shopping vertoningen meer webshops naar zich toetrekken. Met meer webshops wordt het platform vervolgens voor consumenten interessanter, omdat er een breder aanbod is en Google Shopping op die manier een zoekmachine en vergelijksite in één is. Wanneer meer consumenten het platform gebruiken, zullen naar verwachting nog meer webshops hun producten in Google Shopping willen tonen. Er zijn dan immers meer potentiële klanten te vinden. De onderlinge concurrentie die vervolgens tussen webshops zal ontstaan, maakt dat webshops eerder geneigd zullen zijn om over te gaan op betaalde advertenties. Deze worden namelijk nog altijd boven de organische Google Shopping resultaten getoond. Uiteindelijk is dan ook de verwachting dat het invoeren van organische Google Shopping resultaten Google juist geld zal gaan opleveren.
Een slimme zet van Google dus om op deze manier meer webshops en consumenten naar zich toe te trekken. Maar ook een slimme zet voor webshops om gebruik te maken van deze gratis advertentiemogelijkheid nu dit ook voor Google Shopping in Nederland is ingevoerd en er nog niet zoveel concurrentie is!
Shopping uitbesteden?
Heb je hulp nodig op het gebied van Google Shopping? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.