Je hoeft maar één woord in te tikken in Google dat betrekking heeft op jouw behoefte en je krijgt tal van oplossingen, tips en feiten aangeboden. Als bedrijf kun je hier met je online marketing strategie op in spelen. Wij kunnen ons goed voorstellen dat je wel wat anders te doen hebt dan het vormgeven van je online marketing strategie. Daarom kun jij de online marketing van jouw bedrijf ook uitbesteden aan diverse disciplines. Hierdoor kun jij je volledig focussen op werkzaamheden die voor jou relevant zijn en word je, zonder dat je er naar om hoef te kijken, steeds meer zichtbaar voor waardevolle leads.
Wat is online marketing?
Kort gezegd betekent online marketing dat je een product of dienst in het zonnetje zet. Je laat je dienst of product regelmatig terugkomen op meerdere marketingkanalen, waardoor mensen jou en je bedrijf leren kennen. Als jij weet uit te blinken met een woord, een zin, een afbeelding of een kleur, zullen mensen zich dat zelfs onbewust blijven herinneren. Echter is herinneren niet het enige wat je wilt bereiken met online marketing. Je wilt in contact komen met leads en je product of dienst verkopen. Een product of dienst in het zonnetje zetten kan op verschillende manieren. Denk aan social media marketing, zoekmachine-optimalisatie en content-marketing.
“Waar social media zal komen en gaan, zal Google altijd blijven bestaan.”
Wat is een online marketing strategie?
Online marketing strategie is een plan voor online en offline marketing activiteiten. Voor het opstellen van dit plan bepaal je van tevoren welk product of dienst je in het zonnetje wilt zetten, wat het doel is, wat de capaciteit is, wie de doelgroep is en waar zij te vinden zijn.
Sommige bedrijven hebben een marketingafdeling. Op deze afdeling werken mensen die kennis hebben van SEO, content-marketing, SEA, social media marketing en e-mail marketing. Met deze mensen kun je de marketing strategie van je bedrijf ontwikkelen en continueren.
Heb jij een bedrijf, maar geen marketingafdeling? Dan kun je de online marketing activiteiten ook uitbesteden aan een marketing bureau.
Welke online marketing strategieën zijn er?
Voordat jij je online marketing gaat uitbesteden, wil je het volgende weten: om in contact te kunnen komen met leads, is het belangrijk dat je de juiste marketingkanalen gebruikt. Je kunt nog zoveel goede content maken, maar als het niet bij de juiste persoon terecht komt, zal er weinig gebeuren.
Een online marketing strategie heeft betrekking op alle vormen van marketing op online kanalen, ofwel: het internet.
- Social media marketing: Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Pinterest;
- Zoekmachines: Google, Yahoo, Bing;
- Affiliate marketing;
- SEO: bloggen, website teksten;
- SEA: advertenties in zoekmachines;
- Content marketing: foto’s, video’s, webinars, podcasts;
- E-mail marketing: nieuwsbrieven.
Waarom online marketing?
De online wereld is een groeiende markt. Volgens het CBS heeft 95,6% van de mensen vanaf 12 jaar thuis toegang tot het internet. Daarvan is 86,9% dagelijks online en neemt 67,2% deel aan een sociaal netwerk. De online wereld wordt de komende jaren alleen nog maar groter en groter. Er komen steeds meer tools bij om mensen te voorzien in hun behoeften.
Online marketing is een goedkope manier om snel veel mensen te bereiken. Door het schrijven van teksten, zoals nieuwsbrieven en blogs, heb je meer content op jouw website en social media kanalen, waardoor je een hogere positie in Google zult krijgen.
Hoewel de online wereld voorlopig nog wel doorgroeit, is het belangrijk er rekening mee te houden dat dit ook een omslag kan gaan maken. Waar Google ontzettend stabiel is, zijn social media kanalen dat een stuk minder. Social media kanalen kunnen in verloop van tijd minder populair worden.
Door jouw website SEO te maken ben je op langer termijn zekerder van online zichtbaarheid voor de juiste doelgroep.
5 makkelijk toepasbare online marketing tips!
1. Wees consistent
Gemiddeld zijn mensen pas bereid om wat bij je te kopen na het zevende contactmoment. Dat kan dus zijn via een post op je social media kanaal, een advertentie in Google, het lezen van een e-mail of het bezoeken van je website.
2. Zorg dat de lezer zich aangesproken voelt
Voordat mensen beginnen met lezen, moet je diegene eerst aanspreken. Als jij jouw doelgroep helder voor ogen hebt, kun je leads makkelijker aanspreken. Je kunt dan namelijk rekening houden met bepaalde woordkeuzes en de soort afbeeldingen en kleuren waar je mee werkt.
3. Wees persoonlijk
Stel jezelf eens voor: een bedrijf of werknemer biedt jou een mooi product aan met een relatief hoge prijs. Je kent het product nog niet, maar er blijft maar gezegd worden dat je het moet kopen. Het zou echt fan-tas-tisch zijn.
Hoe groot is de kans dat jij wat gaat kopen bij dit bedrijf? Juist ja, klein! Want waar krijg je meer jeuk en irritatie van dan van brandnetels? Gretige verkopers!
Om deze situatie te voorkomen is het belangrijk dat je persoonlijk bent naar jouw doelgroep. Laat de gezichten van je werknemers zien, laat mensen zien hoe je bedrijf eruit ziet en deel interessante nieuwtjes en feiten. Hierbij moet je gaan zoeken naar de perfecte balans tussen de zakelijke en persoonlijke uitstraling. Je bent en blijft tenslotte een bedrijf met commerciële doeleinden.
4. Maak een pakkende call to action
Nadat jij jouw website-bezoeker hebt geclaimd, is het tijd voor een aantrekkelijke en duidelijke call to action.
Je maakt de call to action aantrekkelijk door er urgentie aan toe te voegen. Dit kun je doen door schaarste te creëren, bijvoorbeeld door met tijdelijke bonussen of kortingen te werken, een deadline toe te voegen of beperkte ruimte maken voor een x aantal deelnemers.
Een efficiënte call to action ziet er als volgt uit: benoem eerst het probleem, vertel vervolgens hoe dit opgelost kan worden en hoe het resultaat van de oplossing eruit ziet en plaats daar vervolgens een call tot action. Zorg dat de call to action de redder in nood is.
5. Wees up to date
Mensen willen op de hoogte zijn van het laatste nieuws en actuele trends. Als jij je doelgroep aanspreekt met relevante en nieuwe informatie, trek je geheid de aandacht. Jouw doelgroep heeft namelijk al een zwak voor het soort product of dienst dat jij aanbiedt. Het enige dat zij nog nodig hebben om wat bij jou te kopen, is een duwtje in hun rug. Door actuele informatie te delen, straal je een actieve houding, autoriteit en vertrouwen uit.
Wil jij de online marketing van jouw bedrijf liever uitbesteden?
De online marketing wereld is behoorlijk complex. Het kan daardoor een flinke zoektocht zijn naar de juiste online marketing strategie. Je wilt namelijk dé strategie hebben die bij jouw bedrijf past.
Wil jij het schrijven van website teksten, blogs, brochures, artikelen of andere schrijfopdrachten uitbesteden? Dat kan! Wij staan te springen om van je te horen. Je kunt ons mailen of bellen naar 023 – 207 22 15. Tijdens een vrijblijvend gesprek vertellen wij je graag meer over de mogelijkheden.