Voordeel van een commerciële tekst
Als je voor jouw gevoel niet commercieel bent ingesteld, zal de titel van deze alinea jou ook niet gelijk aanspreken. Het liefst heb je er niets mee te maken en verlaat je deze pagina zo snel mogelijk. Maar laat je niet gek maken. De titel is maar een titel.
Commercieel schrijven hoeft niet statisch te zijn, je hoeft er niet voor geleerd te hebben en je hoeft geen overduidelijke overtuiging neer te zetten, zodat mensen een dienst of product bij jou afnemen.
Wat wel belangrijk is om te doen tijdens het schrijven van een commerciële tekst, is de voordelen van jouw dienst of product in het zonlicht zetten. Daarnaast deel je feiten, ervaringen en een oplossing voor het probleem van jouw lezer.
Met een commerciële tekst spoor je jouw lezer aan tot een vervolgactie, omdat ze geënthousiasmeerd zijn. Ze willen meer van jou en jouw aanbod weten en hebben.
Soorten commerciële teksten
Een commerciële tekst kun je op verschillende manieren delen met leads. Denk hierbij aan een:
- Blog
- Folder
- Brochure
- Webteksten
- Advertentie
Bovenstaande opties zijn mogelijkheden om jouw dienst of product onder de aandacht te brengen en mensen aan te sporen tot actie. Voor welke vorm jij kiest, hangt af van jouw doelgroep.
Wil je iemand overtuigen van jouw bedrijf middels een commerciële informatieve tekst? Dan is een folder of brochure het best passend. Maar wil je iemand op een informelere manier overtuigen? Dan zijn blogs weer het best passend. We geven je acht tips over hoe je commerciële teksten schrijft.
8 tips voor het schrijven van een commerciële tekst:
1. Heb het doel van de tekst helder voor ogen.
Het is belangrijk om het doel van jouw blog te schetsen, voordat je begint met schrijven. Wat wil jij dat leads doen na het lezen van jouw blog? Dat kan zijn: een gratis belafspraak inplannen, een offerte aanvragen, inschrijven voor de nieuwsbrief, gratis proefmaand voor iets aanvragen, et cetera.
Schrijf steekwoorden op die de hoofdlijn van jouw blog vormen. Om deze steekwoorden heen, kun jij vervolgens de inhoud van je blog schrijven.
2. Zorg dat jij je doelgroep helder voor ogen hebt.
Voor wie ga je schrijven? Probeer dit als eerst zo duidelijk mogelijk voor jezelf te schetsen. Vraag jezelf af wat de leeftijd van jouw doelgroep is. Zijn het mannen, vrouwen of genderneutraal? Hebben zij een informatieve toon nodig of lezen zij een stuk voor hun plezier op zondagmiddag?
De tone of voice is onderdeel van de beslissing die iemand maakt of zij overgaan tot een vervolgactie. Zorgt daarom dat je jouw doelgroep zo concreet mogelijk omschrijft voor jezelf.
3. Maak een knallende eerste alinea.
Omschrijf in de eerste alinea van de tekst het probleem van je leads, deel een ervaring en vertel de consequentie van het probleem. Bied vervolgens de oplossing aan.
De introductie van jouw blog bepaald of iemand überhaupt jouw blog gaat lezen. Herkennen leads zich niet in jouw introductie, omdat er een onjuiste schrijfstijl wordt toegepast? Gegarandeerd dat zij jouw pagina zullen verlaten.
Een oude Amerikaanse journalistenwijsheid: “If it bleeds, it leads.” Onze aandacht wordt getriggerd door slecht nieuws, drama en ongewone zaken. Neem dit mee tijdens het schrijven.
4. Schrijf in de actieve vorm.
Door in de actieve vorm te schrijven worden teksten makkelijker leesbaar. Over het algemeen worden er ook kortere zinnen gebruikt. Het mensenbrein is er dol op.
Actief: Ik schrijf mijn tekst met veel plezier.
Passief: Deze tekst is met veel plezier geschreven.
5. Laat twijfelwoorden weg.
Door woorden zoals kunnen, waarschijnlijk en mogelijk, toon je twijfel aan jouw lezer. Hierdoor kom je onzeker over en is het moeilijk om de lezer nog met andere kwaliteiten van jouw tekst aan te sporen tot actie.
Laat daarom zien dat jij 100 procent overtuigd bent van jouw dienst of product en dat leads er echt iets aan hebben.
6. Gebruik makkelijke woorden en vermijd vaktaal.
Een tekst lezen waar je de helft van de woorden niet van begrijpt, dat spreekt toch niemand aan? Het is de kunst om op een professionele en leuke manier jouw vaktaal begrijpelijk te maken voor de onwetende lezer.
7. Schrijf op B1 niveau.
De tekst moet in één keer leesbaar en begrijpelijk zijn voor jouw lezer. Pas dan is de kans aanwezig dat zij een vervolgactie ondernemen op jouw website om een dienst of product af te nemen.
B1 niveau teksten zijn teksten die door de korte actieve zinnen, eenvoudig te lezen zijn. Dit niveau wordt ook wel omschreven als ‘eenvoudig Nederlands’. Voor lager opgeleiden of professionals: B1 niveau heeft (onbewust) voor iedereen de voorkeur.
8. Eindig je commerciële tekst met een ijzersterke call to action.
Een tekst zonder duidelijke call to action op het eind, verkleint de kans dat jouw lezer een vervolgactie zal ondernemen.
Heel fijn dat je informatie deelt met jouw lezer, maar als je geen actie uitzet, die leidt tot het kopen van jouw dienst of product, zullen zij zelf ook geen actie ondernemen.
Verwijs daarom altijd aan het einde van een tekst naar een relevante pagina, contactmogelijkheid, vrijblijvende offerte, et cetera.
Hulp nodig bij het schrijven van een commerciële tekst?
Wees niet onzeker om commerciële teksten op jouw website of social media kanalen te posten. Het is tenslotte dé manier om te doen waar jij gelukkig van wordt: jouw passie kunnen volgen en uitvoeren. Samen kijken we hoe wij dit voor jou kunnen realiseren. Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.