Het ideale CPC bod berekenen voor Google Ads

Voor niets gaat de zon op. Dus laten we er niet omheen draaien: adverteren kost nu eenmaal geld. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om dat geld doelmatig te besteden. Wanneer het doel van jouw advertentie is om meer gebruikers naar jouw website te trekken, kan je gebruik maken van het CPC advertentiemodel. Misschien vraag je je nu af wat CPC precies is. Kort gezegd houdt dit model in dat je een vast bedrag (CPC bod) betaalt per klik op jouw advertentie. Binnen Google Ads kan je gebruik maken van dit CPC model. Je betaalt dan pas als een gebruiker van Google daadwerkelijk op jouw advertentie heeft geklikt en daarmee jouw site bezoekt. Je spreekt hierbij van te voren een bedrag af dat je (maximaal) per klik betaalt. Maar hoe kan je nu berekenen wat het juiste CPC bod is binnen Google Ads? Met onderstaand stappenplan help ik je om jouw ideale CPC bod voor Google Ads te berekenen.

Stap 1: bereken wat een conversie oplevert

Breng allereerst in kaart hoeveel winst het oplevert wanneer een gebruiker jouw product of dienst afneemt.

Stap 2: breng de conversieratio in kaart

Bereken vervolgens het conversieratio: het percentage websitebezoekers dat daadwerkelijk jouw product of dienst afneemt.

Stap 3: bereken je break even CPC bod

De term “break even” zegt het eigenlijk al: je berekent hierbij het bod waarbij je zowel geen verlies als winst leidt. Dit bod bereken je door de winst (stap 1) te vermenigvuldigen met de conversieratio (stap 2). Dus stel, je hebt een website die telefoonhoesjes verkoopt. Bij stap 1 heb je berekend dat de verkoop van 1 hoesje 10 euro winst oplevert. Bij stap 2 heb je berekend dat 1 van de 10 website bezoekers daadwerkelijk een telefoonhoesje koopt waardoor je conversieratio 0.10 is. Het break even CPC bod is dan de winst x de conversieratio, dus in dit geval: 10 x 0.10 = 1. Wanneer je nu bij Google Ads een CPC bod van 1 euro instelt, draai je dus geen winst en geen verlies.

Stap 4: pas jouw bod aan naar jouw situatie

Nu je weet met welk CPC bod je binnen Google Ads als het ware quitte draait, is het zaak om de juiste balans te gaan vinden. Want het lijkt misschien simpel, dat hoe lager je CPC bod op Google is, hoe meer winst je per conversie kunt behalen en hoe winstgevender je advertentie zal zijn. Echter, een te laag CPC bod kan binnen Google Ads leiden tot een lage advertentiepositie. Hierdoor komt je advertentie wellicht niet eens in beeld bij gebruikers en kunnen zij er dus ook niet op klikken. Er is gelukkig wel wat speelruimte om toch een wat lager CPC bod bij Google Ads in te kunnen stellen. De positie van je advertentie is namelijk ook afhankelijk van de kwaliteitsscores van je zoekwoorden. Hoe hoger de kwaliteitsscores van je zoekwoorden, hoe hoger je advertentiepositie en hoe lager je dus jouw CPC bod in zou kunnen stellen. Een ideale CPC is er dus niet, dit is altijd afhankelijk van jouw bieding, het moment en wat je concurrentie doet.

Mocht je de smaak nu echt goed te pakken hebben, zou je je CPC biedingen binnen Google Ads zelfs nog verder kunnen specificeren door bijvoorbeeld een hoger CPC bod in te stellen op specifieke advertentiegroepen of bepaalde zoekwoorden waarvan je weet dat ze het goed doen.

Dus ja: adverteren kost geld, maar door dit geld op de juiste manier te besteden, eindig je met het beste resultaat.

Google Ads adverteren uitbesteden

Heb je hulp nodig bij het opzetten of beheren van jouw Google Ads advertentiecampagne? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.

Waar kunnen wij mee helpen?

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

klanten beoordelen ons met een

8 klanten beoordelen ons met een 9.8

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Wij komen graag met je in contact. Heb je een vraag of ben je benieuwd hoe een online advertentiecampagne er voor jouw bedrijf uit kan komen te zien? Stuur ons een bericht of neem contact op via het onderstaande telefoonnummer.

Onze diensten

Bij Leads Op Maat werken wij aan direct én meetbaar resultaat. Dit zijn de diensten waar wij écht goed in zijn.

Wij mogen werken voor geweldige klanten

Over ons

Levi van Wingerden
"Samen met een team van gedreven en gespecialiseerde ZZP’ers zetten wij bij Leads Op Maat geweldige en winstgevende campagnes op voor onze klanten."

Levi van Wingerden
Eigenaar Leads Op Maat

Wij zijn een jong en ambitieus online marketingbureau dat gespecialiseerd is in het opzetten en het winstgevend maken van online advertentiecampagnes.

Ondanks dat wij een klein bureau zijn, leveren we enorme resultaten. Deze resultaten kunnen we leveren door de oprechte interesse die wij als team delen in het laten groeien van bedrijven.

Via het formulier kan je gemakkelijk contact met ons opnemen. Wij reageren vaak dezelfde dag nog en altijd binnen 24 uur.


Lees meer over ons

Contact opnemen

Dit formulier is beveiligd door ReCaptcha van Google. Bekijk de algemene voorwaarden en de privacyverklaring.

Wat klanten van ons vinden

9.8
8 beoordelingen

Ramzi Hagen

Eigenaar - Vit-Fix.nl
"De samenwerking met Leads Op Maat verloopt soepel en professioneel, Levi communiceert altijd duidelijk en wanneer je vragen hebt krijg je binnen no ti"
Lees meer

Ger de Vries

A. de Vries en Zonen
"Via via in contact gekomen met Levi. Levi heeft voor ons bedrijf een google en facebook campagne opgezet. Daar zijn wij zeer tevreden over. De samenwe"
Lees meer