Het ideale CPC bod berekenen voor Google Ads
Voor niets gaat de zon op. Dus laten we er niet omheen draaien: adverteren kost nu eenmaal geld. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om dat geld doelmatig te besteden. Wanneer het doel van jouw advertentie is om meer gebruikers naar jouw website te trekken, kan je gebruik maken van het CPC advertentiemodel. Misschien vraag je je nu af wat CPC precies is. Kort gezegd houdt dit model in dat je een vast bedrag (CPC bod) betaalt per klik op jouw advertentie. Binnen Google Ads kan je gebruik maken van dit CPC model. Je betaalt dan pas als een gebruiker van Google daadwerkelijk op jouw advertentie heeft geklikt en daarmee jouw site bezoekt. Je spreekt hierbij van te voren een bedrag af dat je (maximaal) per klik betaalt. Maar hoe kan je nu berekenen wat het juiste CPC bod is binnen Google Ads? Met onderstaand stappenplan help ik je om jouw ideale CPC bod voor Google Ads te berekenen.
Stap 1: bereken wat een conversie oplevert
Breng allereerst in kaart hoeveel winst het oplevert wanneer een gebruiker jouw product of dienst afneemt.
Stap 2: breng de conversieratio in kaart
Bereken vervolgens het conversieratio: het percentage websitebezoekers dat daadwerkelijk jouw product of dienst afneemt.
Stap 3: bereken je break even CPC bod
De term “break even” zegt het eigenlijk al: je berekent hierbij het bod waarbij je zowel geen verlies als winst leidt. Dit bod bereken je door de winst (stap 1) te vermenigvuldigen met de conversieratio (stap 2). Dus stel, je hebt een website die telefoonhoesjes verkoopt. Bij stap 1 heb je berekend dat de verkoop van 1 hoesje 10 euro winst oplevert. Bij stap 2 heb je berekend dat 1 van de 10 website bezoekers daadwerkelijk een telefoonhoesje koopt waardoor je conversieratio 0.10 is. Het break even CPC bod is dan de winst x de conversieratio, dus in dit geval: 10 x 0.10 = 1. Wanneer je nu bij Google Ads een CPC bod van 1 euro instelt, draai je dus geen winst en geen verlies.
Stap 4: pas jouw bod aan naar jouw situatie
Nu je weet met welk CPC bod je binnen Google Ads als het ware quitte draait, is het zaak om de juiste balans te gaan vinden. Want het lijkt misschien simpel, dat hoe lager je CPC bod op Google is, hoe meer winst je per conversie kunt behalen en hoe winstgevender je advertentie zal zijn. Echter, een te laag CPC bod kan binnen Google Ads leiden tot een lage advertentiepositie. Hierdoor komt je advertentie wellicht niet eens in beeld bij gebruikers en kunnen zij er dus ook niet op klikken. Er is gelukkig wel wat speelruimte om toch een wat lager CPC bod bij Google Ads in te kunnen stellen. De positie van je advertentie is namelijk ook afhankelijk van de kwaliteitsscores van je zoekwoorden. Hoe hoger de kwaliteitsscores van je zoekwoorden, hoe hoger je advertentiepositie en hoe lager je dus jouw CPC bod in zou kunnen stellen. Een ideale CPC is er dus niet, dit is altijd afhankelijk van jouw bieding, het moment en wat je concurrentie doet.
Mocht je de smaak nu echt goed te pakken hebben, zou je je CPC biedingen binnen Google Ads zelfs nog verder kunnen specificeren door bijvoorbeeld een hoger CPC bod in te stellen op specifieke advertentiegroepen of bepaalde zoekwoorden waarvan je weet dat ze het goed doen.
Dus ja: adverteren kost geld, maar door dit geld op de juiste manier te besteden, eindig je met het beste resultaat.
Google Ads adverteren uitbesteden
Heb je hulp nodig bij het opzetten of beheren van jouw Google Ads advertentiecampagne? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.