Dé trends en ontwikkelingen social media in 2020
De dagen worden korter, buiten is het kouder en de kerstversiering ligt al weer even in de winkels. Dat betekent dat het einde van het jaar nadert. Oftewel: tijd om de balans op te maken op het gebied van social media. Hier lees je dé trends en ontwikkelingen van social media in 2020.
Trends en ontwikkelingen social media gebruik
Begin dit jaar bleek uit onderzoek dat 96% van de Nederlanders actief is op social media. Binnen deze grote groep social media gebruikers zijn er bepaalde trends en ontwikkelingen te zien in 2020. Zo blijkt het gebruik van Instagram met maar liefst 29% te zijn gestegen. Ook het aantal gebruikers van YouTube (+14%) en Facebook (+2%) is toegenomen. Verder kwam naar voren dat het platform TikTok (voorheen Musical.ly) een van de snelst groeiende platformen in Nederland is. Eind 2019 telde de app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt kunnen worden nog 1 miljoen gebruikers in Nederland. Inmiddels zijn dit er meer dan 4.5 miljoen.
Het grootste deel van de Nederlanders blijkt dus nog altijd gebruik te maken van social media en het gebruik op bepaalde platformen blijft toenemen. De schandalen die op het gebied van privacyschending hebben gespeeld, legden regelmatig de nadruk op het afnemende vertrouwen in social media. Echter heeft dit niet tot een afname in het gebruik van social media geleid. Een van de trends en ontwikkelingen van social media gebruik in 2020 is dan ook dat de nadruk meer op de kracht en het doel van social media is komen te liggen: sociale interactie.
In het jaar dat door de corona-pandemie in het teken van social distancing is komen te staan, zijn we social media meer gaan waarderen. Want ondanks de fysieke afstand die men moest nemen, konden we dankzij social media toch in nauw contact met elkaar blijven. Onderzoekscijfers laten zien dat het gebruik van social media in Nederland eind maart met 26 procent was gestegen.
Social media trends en ontwikkelingen binnen platformen zelf
Naast trends en ontwikkelingen op het gebied van social media gebruik, hebben er in 2020 ook enkele trends en ontwikkelingen plaatsgevonden binnen social media platformen zelf. Allereerst is er een verandering zichtbaar wat betreft de behoefte van de consument aan het soort content. Consumenten willen geen oneindig bewerkte foto’s meer zien. Men heeft behoefte aan oprechte content. Hierdoor is het gebruik van livestreams en video’s populairder geworden, daar deze persoonlijker en oprechter overkomen.
Naast de toenemende populariteit van video’s winnen ook de stories steeds meer terrein. Dit komt omdat stories relatief gezien weinig tijd in beslag nemen. Ze weten echter wel de volledige aandacht te trekken, daar ze beeldvullend worden getoond. Bovendien hebben stories een bepaalde aantrekkingskracht omdat ze na 24 uur verdwijnen en gebruikers niets willen missen. Daarbij heeft Instagram Stories bepaalde functionaliteiten zoals polls om meer betrokkenheid te genereren.
Met de toenemende behoefte aan oprechte content is social media ook meer en meer een platform geworden om maatschappelijke kwesties onder de aandacht te brengen. Denk aan de Black Lives Matter-beweging of de massale oproep op social media om thuis te blijven tijdens de piek van de Coronacrisis.
Als adverteerder is het belangrijk om de verschillende social media trends en ontwikkelingen in de gaten te blijven houden. Zo weet je tijdig of jouw doelgroep zich naar een ander platform heeft verplaatst. Tevens blijf je door het bijhouden van social media trends en ontwikkelingen op de hoogte van de behoefte van de consument en kan je daar met jouw content en de manier waarop je deze deelt zo goed mogelijk op blijven inspelen.
Social Media uitbesteden?
Heb je hulp nodig op het gebied van Social Media? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.