Wat is een call to action?
Een call to action is een plek in de tekst om iemand de mogelijkheid te geven om een vervolgstap te nemen. Een call to action kan een stuk tekst zijn, maar ook een afbeelding of een button. Als jij in jouw tekst schrijft over rugklachten tijdens het sporten, kun je aan het eind van de tekst linken naar een oplossing. Als je een sportschool hebt, kun je linken naar een eenmalige personal training. Heb jij een webshop? Dan kun je linken naar producten die je spieren verzorgen. Je kunt hierbij denken aan bepaalde crèmes, een foamroller, et cetera.
Je kunt bijvoorbeeld de laatste alinea van de tekst wijden aan de oplossing en dan daaronder een button plaatsen met een link naar een product of dienst.
Waarom een call to action?
Ik omschrijf het al een beetje in bovenstaande alinea’s, maar een call to action biedt de oplossing voor de problemen van je leads. De problemen die jij in je tekst hebt beschreven. Als jij een pakkende tekst hebt geschreven, weet jij leads zo op hun pijnpunten te drukken dat hij of zij de oplossing gewoon moet hebben. Met jouw tekst heb je leads (onbewust) gemotiveerd om actie te ondernemen.
Een goede call to action maak je zo:
Attention
Als jij iemand wilt raken met jouw teksten, is het verstandig om een bepaalde tekstopbouw te hanteren. Je kunt dit doen door jouw teksten te beginnen met een attention. Het is in eerste instantie namelijk essentieel dat jij de aandacht trekt en leads bewust maakt van iets belangrijks. De attention kan een bepaald onderwerp zijn waar ze echt meer over te weten moet komen.
Interest
Het is tijd voor het stukje interest. Als jij iemand z’n aandacht hebt gekregen, is het nu tijd om interesse te wekken. Om interesse te kunnen wekken moet je de juiste doelgroep aanspreekt. Als je dit niet doet, is er maar een kleine kans dat de lezer jouw tekst helemaal zal gaan lezen tot het eind. Het is dus eigenlijk verspilde energie. Voor zowel jezelf als voor de lezer. Als jij jouw doelgroep helder voor ogen hebt, weet je ook wat hun pijnpunten zijn. Op dit punt in jouw tekst, is het belangrijk om daarop in te spelen. Benoem zo concreet mogelijk de pijn, het probleem en de struggle van jouw doelgroep.
Desire
Zo, heb je alle pijnpunten aangedrukt? Begin dat nu met het omschrijven van de desire. Hoe zou het leven van je leads eruitzien als zij van hun pijn, probleem of struggle af zijn? Wat zijn de voordelen ervan? Wat levert het je leads op als zij van hun problemen af zijn? Zorg dat ze denken: ja, dit wil ik, dit moet ik hebben, het zou toch fantastisch zijn als…
Action
En dan nu, last but not least: de action. Hier bied jij een oplossing voor alle problemen en speel je in op verlangens. Als jij je leads hebt weten te pakken met jouw tekst, zullen zij niets anders willen dan ingaan op jouw call to action.
Combineren maar!
Of een call to action goed is, hangt af van wat en hoe jij schrijft. Wil jij leads echt triggeren? Dan moet je meerdere factoren combineren om het doel van je tekst te versterken. Je kunt hierbij denken aan de titel, afbeeldingen, kleuren en vormen.
Je denkt nu misschien: kleuren!? Laat ons dat even uitleggen. Er zijn simpel gezegd kleuren die het brein aantrekkelijker vindt dan andere kleuren. We zullen je een aantal voorbeelden geven:
Hier staan deze 4 kleuren voor:
Rood: gevaar, energie, actie, kracht en vastberadenheid;
Zwart: dominant, formeel, kracht, angst en onbekendheid;
Geel: optimisme, nieuwsgierig, zonnig, vrolijk en geluk;
Roze: genegenheid, zachtaardig, fijnzinnig, intuïtief en verzorging.
Gebruik jij een correcte tekstopbouw en bijvoorbeeld gele of roze kleuren? Dan zal de lezer zich eerder aangesproken voelen dan wanneer je deze dingen niet doet. Het is dus volledig aan jou hoe leads zich verder zullen gedragen op jouw website, nadat zij zijn ingegaan op jouw call to action. Als jij linkt naar een passende pagina, maar die pagina is incompleet of heeft een onaantrekkelijke uitstraling, dan kan jouw lead zich nog steeds bedenken en naar de website van je concurrent gaan.
Call to action voorbeelden
Je kunt eigenlijk voor alle producten en diensten een call to action maken. Heb jij een yogaschool en wil jij de verkoop van een cursus een boost geven? Of help jij mensen met hun voedingspatroon en lichamelijke klachten en wil jij dat potentiële klanten zich aanmelden voor jouw gratis masterclass? Alles kan! Afhankelijk van jouw doelgroep, aanbod en wens, kun je de vervolgstap voor je leads bepalen.
Voorbeelden:
- Inschrijven masterclass
- Offerte aanvragen
- Gratis e-book
- Gratis intakegesprek
- Inschrijven nieuwsbrief
- Gratis proefles
Een goede call to action hoeft dus niet te leiden tot het verkopen van een dienst of een product. Je kunt mensen ook warm maken met een gratis aanbod. Als een lead een offerte bij jou aanvraagt, kun je hem of haar nabellen en – als je het goed doet – closen. Als een lead een gratis proefles bij jou komt doen, kun je diegene overtuigen van bijvoorbeeld jou en je sportschool of yogaschool. Wanneer iemand enthousiast is geworden, is er een kans dat hij of zij alsnog het hoofdproduct bij jou zal afnemen.
Hulp nodig bij het maken van een call to action?
Een verbluffende call to action weglaten? Als je meer producten of diensten wilt verkopen is dat dus geen optie. Wil jij het schrijven van pakkende teksten uitbesteden? Dan komen wij graag met je in contact om de mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een mail of bel naar 023 – 207 22 15.