Je hebt eindelijk de tijd gevonden om een blog te schrijven voor jouw bedrijf. Je bent er klaar voor om te gaan schrijven, maar merkt gelijk al dat je blijft hangen bij het onderwerp. Het kan veel tijd en energie kosten om een relevant onderwerp voor je blog te verzinnen. Zonde, want in die tijd had je net zo goed ander werk kunnen doen. Wij hebben dit artikel voor je geschreven, zodat jij binnen no time hét onderwerp hebt.
Welk onderwerp past bij mij?
Dit is een hele goede vraag, want als jij je niet aangetrokken voelt tot het onderwerp waar je over schrijft, merkt de lezer dit direct. De boodschap van je tekst zal niet met volle overtuiging overkomen, waardoor leads stoppen met lezen. Ze gaan op zoek naar een betere bron (lees: je concurrent).
Om dat te voorkomen is het verstandig om voor het schrijven van een blog, jezelf de volgende drie dingen te stellen: wat voor onderwerp past er bij jou, jouw bedrijf en je doelgroep?
Waar moet het onderwerp van je blog aan voldoen?
Het is goed om dicht bij je gevoel te blijven. Pas dan kan jij jouw passie écht overbrengen. Als jij een yogaschool hebt, zullen filosofische, spirituele en gezondheidsonderwerpen beter in de smaak vallen dan wanneer je een commercieel bedrijf runt.
Heb jij een commercieel bedrijf en schrijf jij graag voor (potentiële) klanten? Vraag jezelf dan af waar zij mee worstelen. Waar zouden zij meer informatie over willen hebben? Welke informatie is voor hen écht van toegevoegde waarde?
Kruip als het ware in het hoofd van jouw (potentiële) klanten en probeer vanuit hun oogpunt te denken.
Schrijf over actuele onderwerpen
Dit is noodzakelijk als je de aandacht van de lezer wilt houden. Je kunt wel schrijven over iets wat nu niet meer aan de orde is, maar daar zit niemand op te wachten.
Bijna iedereen is nieuwsgierig en graag op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Zo werkt het brein nu eenmaal. Zorg daarom dat het onderwerp waar je over schrijft actueel is.
We horen je denken: hoe kom ik nu aan actuele informatie? Simpel! Wij geven je 5 praktische tips:
- Doorzoek het internet;
- Doorzoek verschillende social media kanalen;
- Lees tijdschriften, nieuwsbrieven, kranten, et cetera;
- Vraag aan jouw klanten wat hun een leuk onderwerp lijkt om over te lezen en of zij tips hebben voor jou;
- Volg workshops over onderwerpen in jouw branche.
Unieke onderwerpen voor je blog
Als je bovenstaande tips hebt toegepast en je zit nog steeds met je handen in je haar, dan is het nu de tijd om ze eruit te halen. Laat je niet gek maken door alle informatie die je tegenkomt op het internet over een onderwerp.
De Issuekalender en Content Idea Generator helpen jou om ideeën voor het onderwerp van jouw blog te bedenken.
Issuekalender
Deze kalender geeft alle dagen van het jaar weer waarop er aandacht wordt besteed aan een maatschappelijke issues. Het geeft jou dus direct een onderwerp om over te schrijven en de mogelijkheid om vooruit te werken.
Het is handig dat de Issuekalender jou die mogelijkheden geeft, maar het heeft ook nog een ander bijkomstig voordeel. Jij zult namelijk één van de weinigen zijn die consequent het laatste nieuws deelt.
Het voordeel daarvan is dat Google jouw pagina sneller weet te vinden. Het zoekvolume van het onderwerp zal dusdanig laag zijn, waardoor er weinig concurrentie is. De kans dat jij meer bezoekers naar jouw pagina trekt, is dus groter met een actueel onderwerp.
Content Idea Generator
De Content Idea Generator is ideaal voor het bedenken van nieuwe onderwerpen voor jouw blog.
Je tikt het woord in waar je over wil bloggen en klikt op ‘Generate Idea’. Je tikt bijvoorbeeld ‘Yoga’ in, klikt op de knop en het onderwerp Yoga taboos you should try today springt in beeld.
Dit onderwerp kan jij 1-op-1 overnemen voor jouw blog. Het kan natuurlijk ook zijn dat het door de tool gegenereerde onderwerp jou op ideeën brengt om over iets te schrijven.
Moeite met het bedenken van een onderwerp voor je blog?
Wij hopen dat je de goede moed nog even hebt weten vast te houden en dat deze informatie jou heeft geholpen. Maar lukt het je niet om een onderwerp te bedenken of heb je helemaal geen zin om je hiermee bezig te houden? Neem dan contact met ons op. Laura is copywriter en schrijft pakkende tekst na pakkende tekst en zou dit ook voor jou kunnen doen.