Wanneer heb jij je teksten voor het laatst herschreven? Woorden spelen een hele grote rol als het gaat om online zichtbaarheid. Het kan zijn dat je huidige teksten niet meer volledig overeenkomen met waar jij voor staat. De informatie die jij in je huidige teksten geeft, is nu misschien niet meer relevant voor jouw doelgroep. In een onderneming vinden continu ontwikkelingen en veranderingen plaats. De kans is groot dat jouw huidige doelgroep met termen zoekt in Google waar jij nog niet volledig op inspeelt, omdat je teksten zijn verouderd. Hoogtijd dus om je teksten te herschrijven.
8 redenen om jouw teksten te herschrijven:
1. Je teksten bevatten fouten.
Je denkt nu misschien: dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken? Dat had inderdaad gekund, maar heb je dat ook gedaan? Als je een tekst zo vaak hebt gelezen dat je er bijna scheel van ziet, kan het zijn dat je over fouten heen begint te lezen. Het hoeven geen grote fouten te zijn. Een fout kan namelijk ook zijn dat je bij bepaalde opsommingen geen punten zet waar zij eigenlijk wel horen. Veel mensen zullen dit niet weten, maar veel ook wel. Veel mensen zullen het niet uitmaken, maar veel ook wel.
Deze situatie wil je absoluut voorkomen…
Als jouw concurrent precies dezelfde tekst schrijft als jij, maar wel punten zet op plekken waar zij horen, kan het zomaar zijn dat jij jouw concurrent een klant hebt geschonken. Dit had jouw klant kunnen zijn. Lees daarom alle teksten op jouw website eens na op fouten en verbeter deze direct.
2. De zinnen van je huidige teksten lopen niet lekker.
Herken jij het: je schrijft een tekst en verdwijnt daar volledig in. Je gaat er helemaal in op en typt woord na woord weg. Zo een lekker gevoel is dat… Alleen hoe vaker we een tekst lezen, hoe minder goed we hem écht gaan lezen. Als we een tekst hebben getypt en hem dan ook nog eens een aantal keren gaan nalezen, weet ons brein al wat er komen gaat. Hierdoor gaan we teksten scannen in plaats van lezen. Dit gaat automatisch, we kunnen er niets aan doen. Het kan hierdoor zijn dat jij nu teksten op jouw website hebt staan, die er wel meer door kunnen, maar die niet perfect zijn. Of ze zijn wel perfect, maar je staat niet meer achter dat wat jij hebt opgeschreven.
TIP:
Check jouw teksten eens. Hoe is de zinsopbouw? Wat vind je van je woordkeuzes? Gebruik je lange zinnen of juist korte zinnen? Is het doel van alle zinnen duidelijk of mist de clou her en der?
3. Je teksten zijn niet SEO-proef.
Als jij zichtbaarder wilt worden in Google, is het belangrijk dat jij jouw teksten SEO-proef maakt. Dit houdt in dat jij met de juiste zoekwoorden werkt, deze op de juiste plekken in de tekst verwerkt en dat je ondersteunende zoektermen gebruikt. Door de teksten SEO te schrijven ziet Google dat jij kwaliteit levert, waardoor je een hogere positie in de zoekmachine zult krijgen.
4. De tone of voice is niet meer passend bij jouw huidige doelgroep.
Het is misschien al een tijd geleden dat jij jouw huidige teksten hebt geschreven. Het kan zijn dat je toen een andere mindset had, een andere visie of een andere doelgroep. Om deze redenen is het belangrijk om jouw teksten eens in de zoveel tijd na te lopen. Past de tone of voice die jij gebruikt nog bij jou, je bedrijf en je doelgroep?
5. Je geeft te weinig waarde weg.
Dit is een hele belangrijke. Je kunt nog zoveel typen, maar als je geen waarde geeft zal jouw websitebezoeker je website weer verlaten zonder wat bij jou af te nemen. Je kunt meer waarde bieden door actuele informatie te geven aan de lezer, informatie die jouw concurrent nog niet geeft of inside informatie over jouw bedrijf. Dit kun je allemaal doen in de vorm van blogs, nieuwsbrieven, artikelen, e-books, et cetera.
6. Jouw doelgroep voelt zich nu niet aangesproken.
Wie is jouw doelgroep eigenlijk? Zijn dat mannen of vrouwen? Wat is hun leeftijd? Waar komt jouw doelgroep vandaan? Op welk social media kanaal is jouw doelgroep actief? Welke overtuigingen heeft jouw doelgroep? Wat heeft jouw doelgroep nodig om volmondig ja tegen jou en je aanbod te kunnen zeggen? Pas als jij al deze vragen voor jezelf kunt beantwoorden, kun je aantrekkelijke teksten schrijven en meer klanten genereren.
7. Je deelt verouderde kennis.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: deel actuele informatie. Niemand heeft er wat aan als jij informatie weggeeft die uit de prehistorie komt. Nou ja, dit is gedeeltelijk waar. Als jij pittige uitspraken doet over bijvoorbeeld persoonlijke ontwikkeling, dan kan een onderzoek van jaren geleden door een hoogleraar psychologie wel zijn steentje bijdragen. Het punt is dat de lezer NU iets wilt bereiken. Wil jij online beter zichtbaar worden? Dan heb je informatie en tools nodig die NU relevant zijn.
8. De huidige teksten bevatten moeilijke woorden en lange zinnen.
Als jij hard gestudeerd hebt, kan het zijn dat je denkt dat het knap en professionele is om al die kennis één op één te delen. Het is zo uitnodigend om vaktaal te gebruiken, want je hebt toch niet voor niets allemaal ingewikkelde termen geleerd? We begrijpen je gedachte, maar laat al die moeilijke, tongbrekende woorden alsjeblieft achterwegen. Leads, met een andere studie dan jij, zullen geen idee hebben waar jij het over hebt. Hierdoor wordt een tekst een stuk minder leuk en aantrekkelijk om te lezen.
Daag jezelf eens uit: deel zoveel mogelijk van al jouw moeilijke, gestudeerde kennis en termen in eenvoudige taal, zodat het voor iedereen begrijpelijk is. Zo toon je aan dat je veel weet, geef je ontzettend veel waarde weg waar leads écht iets aan hebben en toon je inlevingsvermogen. Dit zijn drie belangrijke aspecten in een aankoopbesluit.
Je teksten laten (her)schrijven?
Wil jij in Google beter zichtbaarder worden voor (potentiële) klanten en ben jij je bewust van de essentie van bovenstaande punten? Heb jij zelf geen tijd om dit op te gaan pakken, omdat je andere werkzaamheden te doen hebt? Laat jouw teksten dan door een professional herschrijven of schrijven. Wij helpen jou graag bij het maken van pakkende teksten en het genereren van klanten. Je kunt ons mailen of bellen op 023 – 207 22 15.