Wanneer jouw doelgroep gebruik maakt van Facebook, is het een goed idee om te starten met Facebook advertenties. Facebook kent namelijk relatief gezien lagere advertentiekosten dan andere platformen. Ondanks de lagere kosten, kunnen er mooie resultaten met de advertenties worden behaald. Voor een beter resultaat lees je hier 5 belangrijke tips voor Facebook advertenties.
Tip 1: zorg dat je de aandacht trekt
Je betrapt jezelf er waarschijnlijk wel eens op dat je eigenlijk zonder bepaalde updates goed te lezen door de berichten op Facebook heen scrolt. Maar soms stop je ineens met scrollen, of scrol je even terug. Omdat je aandacht wordt gevangen door een bepaald bericht. Vaak zijn het de Facebook advertenties die je aandacht weten te trekken. Een voorbeeld van een Facebook advertentie die goed de aandacht weet te trekken, is een advertentie die gebruik maakt van realistische foto’s of het gebruik van video. Uit onderzoek is gebleken dat video advertenties meer betrokkenheid krijgen dan advertenties met afbeeldingen.
Tip 2: hou de aandacht vast
De eerste tip heeft ervoor gezorgd dat de Facebook gebruiker stopt met scrollen. Je hebt de aandacht. Maar let op! De gebruiker kan zo weer afgeleid zijn en verder scrollen. Zorg er dan ook voor dat je de aandacht van de gebruiker vasthoudt. Dit doe je door je Facebook advertentie op een aantrekkelijke manier vorm te geven. Denk hierbij aan een pakkende titel, een duidelijke tekst, een korte en overzichtelijke URL en het gebruik maken van een call to action.
Tip 3: aandacht vasthouden voor gevorderden
Soms is een aantrekkelijke vorm van je Facebook advertentie voor bepaalde gebruikers niet voldoende om de aandacht vast te houden. Voor deze gebruikers is het nodig om in te spelen op de wijze waarop het gedrag van mensen werkt. Mensen lopen dagelijks tegen allerlei kleine problemen aan, welke ze (gelukkig) ook vaak snel weer zijn vergeten. Maar als er een oplossing voor dit probleem is, grijpen we die maar al te graag aan. Met je Facebook advertentie kan je inspelen op dit gedragsmatige aspect van de mens. Het houdt in dat je jouw product of dienst als oplossing voor een probleem aanbiedt. Denk er maar eens over na: “nooit meer lauw drinken op het strand!” klinkt toch een stuk aantrekkelijker dan “koop hier een koelbox”.
Tip 4: richt je pijlen op je doelgroep
Naast de inhoud en vormgeving van je Facebook advertentie, is het belangrijk om je pijlen op de juiste doelgroep te richten. Dit doe je door zoveel mogelijk kenmerken van jouw doelgroep te selecteren en andere kenmerken uit te sluiten. Zo kan je je op zeer geavanceerde wijze richten op bijvoorbeeld specifieke locaties, leeftijdsgroepen, gebruikers die jouw site al eerder hebben bezocht en gebruikers met een bepaald interessegebied. Naast het richten op specifieke eigenschappen en gegevens kun je er ook voor kiezen om juist bepaalde eigenschappen, pagina’s en gegevens uit te sluiten. Zo kan je een steeds specifiekere doelgroep samenstellen en testen om tot de juiste doelgroep te komen voor jouw product of dienst.
Tip 5: bijsturen waar nodig
De laatste tip is van toepassing wanneer je Facebook advertenties online staan. Het is belangrijk om de eerste weken goed te evalueren of je Facebook advertentie het gewenste resultaat oplevert. Het is heel logisch dat er hier en daar wat aanpassingen nodig zijn om beter resultaat te behalen. Een spijker die scheef de muur in lijkt te gaan, zet je toch ook eerst wat rechter voordat je verder gaat met hameren? Het is dus belangrijk om alert te blijven op de werkende en niet-werkende aspecten van je Facebook advertentie om waar nodig aanpassingen door te voeren. Met deze 5 tips voor Facebook advertenties kun je in ieder geval een betere start maken voor meer succes.
Facebook adverteren uitbesteden
Heb je hulp nodig bij het opzetten of beheren van jouw Facebook of Google Ads advertentiecampagne? Wij komen graag met je in contact om de verschillende mogelijkheden te bespreken. Stuur ons een berichtje of bel 023 – 207 22 15.